torsdag 8 januari 2015

Lite av en balansakt



"- Nääeee, det är ju lite av en balansakt, va..."

"Sudden" var en av Robert Gustafssons geniala originalgubbar från 1994, innan han åts upp av farsträsket i Stockholms teaterlandskap. Och det är idag väldigt svårt att försöka förnimma känslan av den totala unicitet som slog mig likt en käftsmäll varje gång jag såg en av Roberts gubbar för allra första gången. Som "Tobias" i Morran & Tobias kommer han idag hyfsat nära, men det är ändå ljusår från det han presterade på 90-talet. I mina sena tonår och tidiga vuxenår i början av 90-talet formades min värld av Killinggängets (långt innan de var kända som just "Killinggänget") absurda humor. Allt filtrerades genom den. Den var referenspunkten. Allt annat kändes gammalt och tråkigt. Men även om jag flinar lite igenkännande, är det mest med en nostalgisk, snarare medkännande blick jag tittar på det tjugo år gamla materialet.

Och nog för att man ibland kan hemfalla åt mer än lovligt nostalgiskt anstruket material även i skateboardsvängen så brukar jag oftast gilla när det händer nåt nytt i branschen. Senast jag blev riktigt hänförd av en företagssatsning var när Adidas lanserade sin Skateboarding-gren 2007. Som gammal Adidas Originals-fan var det kanske nästan lite för lätt att följa de tre ränderna in i skateboardvärlden. Särskilt som de redan från början uppvisade ett väldigt trevligt team. Adidas Skateboarding är fortfarande en av mina absoluta favoriter i branschen, men det är inte helt okontroversiellt att ohämmat gilla en av "big corporate"-spelarna som enligt många bara försöker plocka russinen ur kakan och bidrar med ohälsosam och orättvis konkurrens gentemot med de mindre, genuina "core"-märkena.

För mig personligen är dock Adidas "core", i synnerhet estetiskt. För mig har de bevarat street-känslan och Originals-estetiken, mycket mer än vad t ex Nike har lyckats föra över sin street-cred till skateboard-branchen. Ett annat skoföretag som har en hel del street-cred utanför skateboardvärlden är New Balance. En del av credden ligger nog i att de tillverkar sina skor i USA och England fortfarande. Det innebär ett visst kvalitetssigill i dagens värld.

New Balance's skateboard-gren, New Balance Numeric, lanserades 2013 och har ett genomtrevligt team som känns både creddigt och lite low-impact på samma gång. Jag såg en tidig edit i slutet av 2013,
men blev inte alls imponerad och förväntade mig inte mycket efter detta. Men det skulle visa sig att för varje videosnutt som släpptes från företaget, blev intrycket bara bättre och bättre. Nu är det omöjligt att inte gilla New Balance Numeric stenhårt och nästan oförbehållslöst. De har verkligen vuxit till sig, inte minst estetiskt. Och där jag nästan har ett osunt förhållande till Adidas Skateboarding, har jag inte en susning om hur New Balance Numeric känns på fötterna, varken med eller utan bräda under sulorna. Men jag blir mer och mer sugen på att införskaffa en "provkollektion" (läs: ett par skor).

Den senaste smarriga editen från New Balance Numeric hittar man med fördel här:
http://vimeo.com/115680769


Och den fina editen från i somras kan avnjutas här:


Och den nästan lika gosiga editen från förra våren är synnerligen klick- och tittbar här:

Och så den förvirrade och överproducerade första editen från 2013 som gjorde mig besviken, finns här mest som referenspunkt och som insikt om att allt kan bli bättre:

Om New Balance Numeric kan föra över och behålla sneaker-credden inom skateboard-branchen återstår att se. Det kanske är "lite av en balansakt"... Jag har dock gått från tvivlande intressent till full blown fanboy under 2014 och drömmer mig bort till en fantasivärld/ebay backlog där jag kan lägga vantarna på dessa godingar från 2013!


2 kommentarer:

  1. jag håller helt med. dock så gillar jag faktiskt inte morran o tobias alls om sanningen ska fram. känns lite onödigt på något vis. new balance senaste edit var fylld av drönare som flaxar över städerna. men jag diggart! kanske blir det lite väl mkt av den varan, men skateboardåkningen är grym. och teamet är spännande. Tom knox är ju galet bra. skulle också vilja testa ett par skor men fått för mig att de är ruskigt dyra. typ som converse också. runt tussingen för ett par.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar hur filmandet blivit bättre för varje edit. Väldigt tydlig utveckling. Och så vill jag ha ett par 479:or! Nej, Tobias kan knappast mäta sig med Sudden, Nate Dogg (a k a Kåtast i Kungsängen) eller Lasse Kongo, men det är bättre än Rolandz any damn day :)

    SvaraRadera