Instresset för sjuka stunts avtar med åldern. Jag gäspar
ofta åt uppradande av hammers, även om jag är väldigt imponerad av skejtaren
som flyger som en vante utför tjugomilatrappor, giraffhöga lastbryggor och
grässlänter som får Hammarbybacken att se ut som en rabattkant. Men det är lite
samma känsla som att imponeras av akrobaten på cirkus som jonglerar med
facklor ståendes på en elefant i högklackat som försöker klättra uppför en infettad
flaggstång.
Det går inflation i trickhets. Man blir liksom bedövad och
till slut sitter man där och stirrar rakt genom skärmen. Lite som när man
kollar på vädret på tv. Man hör och ser vad som sägs och visas de första tre
sekunderna… sedan är det blankt tills vädermänn’skan tackar för sig. Man har
sett allt förut i någon form, och är det inte något i utförandet som sticker
ut, som fångar ens omedelbara intresse, så zonar man ut snabbt.
Därför kan jag känna att jag allt oftare ser skejtklipp som
jag bara glömmer bort direkt efter jag sett dem. Ibland t o m under tiden jag
kollar på dem. Oftast fastnar ett fåtal trick eller sektioner, kanske max 5-10
% av det som görs totalt, i minnet och inget mer. Ibland blir man sugen på att
kolla på vissa klipp mer än en gång, men oftast inte alls.
Det kan vara otroligt imponerande att se höga, långa, snabba
och galna grejer, men det infinner sig ingen riktig känsla som stannar kvar om
det inte samtidigt finns något särskilt, något unikt, något liksom ”in the
moment” som får en att ”Wow!”:a högt för sig själv framför skärmen. Ett
exempel: Bob Burnquists relativt färska Dreamland-avsnitt, där han gör apmånga
riktigt sjuka grejer och snurrar och ligger uppochner och grindar och slajdar och
basejumpar tills korna kommer hem. Men… det som jag fortfarande kommer ihåg,
det som etsade sig fast i minnet, är: ollie to fakie. Det är det enda jag
behöver se. Om man behöver se hela klippet så finns det här (ollie to fakie ca
1 min in):
När jag tänker på Plan B’s legendariska film Second Hand
Smoke från 1995, så tänker jag också på ETT trick, EN sekvens: Danny Way’s
backside kickflip (1m27s
in i detta). Jag behöver inget mer än det.
Och för att ta ett rykande aktuellt exempel: Emericas Made Chapter One (som Tomas skrev om här nedan) kollade jag på i all sin prakt, med
hull och hår och bangers ’n’ mash ’n’ hammers ’n’ slash och var sjukt imponerad
av allt de gjorde, som så många gånger förr. Men… det som jag efteråt minns var
en enda frontside bluntslide av Romero (förutom då såklart den väldigt
spektakulära, men knappast upphetsande endern, den redan innan släppet sjukt
hajpade treflippen av Westgate, till stor del ihågkommen av mig förmodligen just
p g a att den var endern).
Varför minns jag denna frontside bluntslide? Enbart denna?
Vad var det som fick mig att känna att just den var så speciell? Ett kanske
till synes obetydligt trick bland alla möjliga och omöjliga galenskaper. Det är
nästan omöjligt att förklara varför man fastnar för ett trick. Till och med för
andra skejtare. Det är som att försöka beskriva essensen av skateboard för
någon som aldrig har åkt. Man kan ge dem ett X-games-klipp och de blir säkert
imponerade av alla stunts, men hur får de tillgång till det där extra djupet
som jag själv kan känna? Något som för dem kan verka helt random och
fullständigt obetydligt i sin förbifart kan jag förmodligen minnas i en hel
livstid.
Jag tror att det är som med konst eller musik, att allt är
individuellt. Allt är subjektivt. Det enda som betyder något för mig är vad jag
själv tycker, tänker och känner. Att då försöka förmedla detta… hur ska går det
till? För samtidigt har man ju en inneboende lust att alltid dela med sig av
det som får en att göra känslomässiga frivolter. Det är ett dilemma.
Om en ”vanlig” människa ser Danny Way göra en basic backside
air i en ordinär vertramp, och sedan ser Andy MacDonald göra en lien rodeo i
samma ramp, så kommer med all säkerhet den ”vanliga” människan att bli mer
imponerad av den senare, medan jag 100 gånger av 100 blir mer imponerad av den
förra. Hur förklarar man detta för denna ”vanliga” människa? Ska man börja med att
påminna vederbörande om att Way minsann har kastat sig som en galning över
kinesiska muren, med halvt bruten fot och ändå med stilpoäng 10? Ska man förklara
hur Way redan som 13-åring hade en klassiskt tweakad rock’n’roll-bakfot som
indikerade att han hade mer potential än typ resten av skejtvärlden
tillsammans? Ska man gå in på den äckligt smala vägen och försöka förklara hur
kombinationen av vänsterhandens perfekta grabposition mellan nos och brädans
vänsterkant samt väl avvägda sträckning av bakfoten inverkar på trickets
coolhetsfaktor?
Det är dömt att misslyckas. Men någon får gärna försöka
initiera mig detaljerat i finmotoriken i Westgate’s treflipp. Jag lovar att
lyssna. Jag kan dock inte lova att jag förstår. Men det spelar heller ingen
roll, eftersom det väl är den individuella upplevelsen som betyder något.
Eller..? :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar