måndag 23 september 2013

små besvikelser

Satt och kikade på Stefan Janoskis del i transworld subtleties. en av mina absoluta favoritdelar. tror inte jag skrivit någon om honom tidigare. Är han med i det här snygginggänget? med gillette o reider o alla? Iallafall så diggar jag Stefan. han verkar ha en skön inställning till livet. ska försöka luska reda på lite intervjuer med honom. mitt inlägg heter små besvikelser. och när jag ilade iväg och skulle köpa stefans prosko på Nike en gång för flera år sedan så fick jag just en besvikelse i att skon inte passade mig o mina fötter.
Jag är lite besviken på mina truckval genom åren. Nu åker jag på Ace och är nöjd. men att jag en gång i tiden trodde mig vara en thunder-kille. så spräckte jag ena trucken efter andra skatedagen. i Borlänge minns jag. Att jag aldrig varit någon independent-snubbe. livet som skateboardåkare är kantat av dessa små besvikelser. man spar pengar, åker till barcelona, ska skata sants som i alla filmer. så är kanterna helt frasiga och trasiga. Nu va vi där första gången 2000 tror jag, innan de hade blivit alldeles förstörda. men ändå. eftergående år så bar det utför. eller när banksen i faelled (de där som Penny flippar i) minns första gången jag såg dem, kunde knappt droppa in  i dem. Tänk alla spots folk drömmer om att skata, så ges chansen o det ser förjäkligt ut. inte alls som man föreställt sig. detta var förut. nu när jag blivit äldre så kan detta vara charmigt tom. att spotsen är risigare än vad man tänkt sig. Kan tom vara något jag suktar efter. Kanske därför jag aldrig haft behovet att få skata i USA. nu vet jag ju hur besvärligt det kommer vara. men i början av mitt skateboardåkande. hur tänkte jag då? Jag minns att jag frågade en kompis till mig som va där på utbyte, om picnickborden är mycket lägre där än här. o jo, det var de. typiskt. New York har ju alltid varit fett att skata. även fast det varit svårare i verkligheten än på film.
Fast jag får en känsla av att jag hellre skulle skata Berlin än NY. Southbank förresten. vad händer där?? det ryktas om att skatarna har erbjudits en plats längre ner längs floden. där allt ska se lite ut som southbank men ändå inte. typiskt bestämmare. o "stadsförskönare" Men Southbank. de banksen. jisses va svårskatade de är. o London överlag är lurigt som tusan. men charmigt. såklart. är NY charmigt. var ligger  personligheten där?
kom precis på en bild på Tom Penny. från christiania. när kan detta varit? 99? Hursomhelst så är det ju mange gyllenberg i bakgrunden. kommer ihåg att han berättade detta för mig.
Tusan som vanligt så flanerar jag ut i skaterymden när jag skriver inlägg. Jag babblade lite Stefan Janoski i inledningen. här kommer delen:

ett plus är att låten är helt magnifik. här började jag lyssna på modest mouse.
och här kommer bilden på Penny o Gyllenberg.
Nu är klockan över midnatt. imorgon är det tisdag. kanske ska jag göra en kickflip. hoppas på det.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig haft nån relation till Janoski, underligt nog. Bara skorna som måste vara en av de mest spridda skate-dojjorna som existerat. Men han har ju ett skönt flow. Och den snyggaste switch ollie jag sett hittills tror jag. Det är ovanligt. Faktum är, jag tror aldrig jag sett någon göra en snygg switch ollie förut :)

    Då var du definitivt före mig på Modest Mouse-bollen. Jag blev hänförd av Spitting Venom på We were dead...-plattan. 2007. Mycket pga Johnny Marr. Men också pga en hel del Talking Heads-vibbar.

    Apropå besvikelser... när jag var 15 stack jag in i skogen i Grytnäs och letade en "grym miniramp", som några andra skejtare sade sig ha hittat och skrävlade om lyriskt. När jag hittade "den" var det några lastpallar som bildade ett trä-ditch, en lastpall i bredd. Fullkomligt oskejtbart. Jag hade blivit grundlurad. Jag förväntade mig något i stil med Avestas svar på Animal Chin. Det har alltid varit långt mellan Grytnäs och Kalifornien...

    SvaraRadera
  2. åhhhhhhhhhhh, finns det någon bild på ditchet? lät som en riktigt tråkig upplevelse. Javisst, Janoski har enormt snygga sw ollies, enormt snygga sw tricks överlag tycker jag. ja hela hans trickpåse ser riktigt bra ut. Förresten så blev det ingen kickflip. hoppas på den inom en snar framtid dock.

    SvaraRadera