onsdag 4 december 2013

Chronicling Donovon...

Nike SB släppte som sagt Chronicles 2 tidigt imorse svensk tid, exklusivt för sin app. Den går att se i 24 timmar i appen, typ till inatt/imorgon bitti nån gång. En rätt kort liten trudilutt, som efter en första titt påkallar några initiala kommentarer...

Donovon Piscopo, grabben med bästa namnet i stan, inleder med en för mig väldigt skön part full med sladdriga men stiliga lines. Jag har få erfarenhetspoäng gällande Piscopo-sightings, men jag gillade verkligen detta. Vet inte om det är för att hans åkning är ny för mig, eller om det bara var rent grym åkning, men det gav mig i a f den där inledande skjutsen bakom glasögonen som jag suktade efter. Tre tummar upp!

Theotis Beasley... en liten favorit som brukar lägga upp väldigt cleana grejer när det serveras korta klipp på webben. Har alltid tyckt att hans stil är skön, trots techandet. Sköna landningar, stabil stance. Men detta slog inte knut på min synnerv direkt. Lite tråkigt, tyvärr. Några fyrverkerier, men inte mycket man minns av denna part. Förväntningarna uppfylldes verkligen inte.

Daryl Angel rullade på bra, men rätt förväntad part. Helt ok, men inte så mycket mer att säga. Har väl ingen direkt relation till hans åkning heller, men habilt och stabilt kort och gott.

Luan Oliveira, min favorit i Street League-maffian, hade jag väldigt höga förväntningar på, men dessa infriades inte heller. Visst, han gör galna combos, men hans softa powerhousestil skiner inte igenom i hans streetlines. Vet inte varför, i klipp jag sett honom skejta Brasiliens ruffa gator såg han grym ut. Här är det inget man inte sett förut. Också lite tråkigt tyvärr.

Enter Justin Brock. Jeesuz... detta är rått och galet. Riktigt hårdkokta spots han har hittat också. Dessutom varvar han tech, flow och självspäkning så man blir helt svettig. Helt passande åker han till Minor Threat, och det tillför en extra dimension till den redan blodtryckshöjande parten. Detta vill man definitivt se igen!

Shane O'Neill, Street League-tech-monstret som jag knappt sett åka riktig street före detta, gör mig inte besviken, men det är också rätt förväntad åkning som betar av sjuka tech-combos på löpande band så man blir lite trött i ögat efter ett tag. Dock, jag kan inte låta bli att vara imponerad av vissa saker som är så sjuka men som han gör otroligt smooth, t ex front feeble laser flip off och den där dubbla switch treflippen utför en rätt rejäl trappa, dessutom efter en liten line före, vilket gör att den känns rätt mycket mer imponerande än 9-club-exemplaret i Street League. Helt ok, man blir impad, men också en rätt förväntad part.

Och så Ishod Wair då. Delen som jag hade kanske mest förväntningar på av alla. Men. Nja. Jag vet inte. Om han ska få SOTY, så kan de nog inte ge honom det baserat på denna del. Tyvärr blev jag lite besviken här, men det kanske är för att mina förväntningar var så sjukt höga. Men jag gillar Ishod, och det här är bra, men bara inte så sjukt bra som det skulle kunna vara känner jag. Särskilt som han har sista delen, då förväntar man sig nåt sinnesjukt. Eller i varje fall innovativt eller väldigt stilfullt. Detta är varken eller. Några insprängda sköna lines och en del grymma grejer, men som helhet är det inget jag kommer återkomma till. Men, han åker till Death's "Politicians in my eyes", vilket räddar det från att bli lite tråkigt. Dock, jag tror SOTY är körd för dig Ishod... om det nu betyder nåt, vad vet jag.

En småtrevlig bekantskap med några highlights, främst Piscopo och Brock, men som helhet inte någon "bangin'" upplevelse. Men för fan, kolla in den i Nike SB-appen medan ni kan, det är ju gratis!

2 kommentarer:

  1. bra recension. jag blir inte så jättesugen på att se det hela dock. tänker på oliveira. och stil som tråkar ur. att om man skatar cleana spots hela tiden, med sin cleana stil så händer det ingenting. Som Brock, skatar rått o gott! att det råa utmanar ens stil.

    mvh
    Tomtyve

    SvaraRadera
  2. Det är nog helt riktigt det. Utmaning ligger i mer än 9-club! At the end of the day är det trots allt alltid en personlig uppfattning som gäller... det är det som är det fina i kråksången. Luan tycker jag dock har en skön stil, och han har åkt juste på "riktig" street förr, men nu såg det inte så mojsigt ut tyvärr.

    SvaraRadera