lördag 21 december 2013

Fool's Gold

En ny tour-edit från LRG har väckt mina funderingar över hur mycket filmtekniken gör för skateboardåkningen. Åsikterna går ofta isär om hur man vill att åkningen ska presenteras; grynigt eller krispigt eller nåt mittemellan.

Personligen gillar jag all skateboardåkning, oavsett videoteknik, men ibland känner man att filmandet kan ha gjort underverk för åkningen. Typ av åkning som man kanske sett hundratals gånger förut, kanske t o m av samma åkare, men som nu i en viss presentation framstår som extra smarrig.

Jag kan alldeles för lite om olika kameravinklar och tekniksnack, men i denna video känns det som att det synnerligen är kamera och kameraman som smörjer ens näthinnor med ett extra lager steezolja. Det är ofta allt jag begär, speciellt när man ser många nya skejtsnuttar per dag. Även om geniunt bra skateboardåkning alltid skiner igenom oavsett filmteknik, så kan det helt klart hjälpa till att se saker på ett nytt sätt. Vare sig det är grynigt eller krispigt eller mittemellan. Det kan t o m vara värt att bli lurad på konfekten, om konfekten ersätts av nåt ännu godare ögongodis.



LRG Cyprus Tour Clip a Skateboarding video by SkateboardMSM

PS. Socialstyrelsen informerar: Tänk på att det i första hand alltid är trevligast att bevittna skateboard live. Utan vare sig filter, slo-mo eller tre vinklar av samma trick. DS.

1 kommentar:

  1. jag håller helt med. att se skateboard live är något jag måste göra oftare. 2014!

    SvaraRadera