måndag 12 augusti 2013

Lost and found... sort of.

Alla känner vi någon som honom. Alla vi som skatat länge känner definitivt någon som honom. Precis som Johan undrade var Kenny hade tagit vägen så har jag min egen försvunne hjälte. Men till skillnad från Johan så hittade jag honom nyligen igen. Sorgligt nog...

Så vitt jag vet hade min hjälte inte så många fler filmdelar än den i Alien Workshops Timecode. Han hette Lennie Kirk och han skatade rough. Till och med med den tidens mått mätta. Lennie var så jävla inspirerande för mig. Han åkte fort, gjorde gnarly trick och var lite halvgalen. Så där som man inte riktigt hade sett på den tiden. Det han inte gjorde var att åka direkt snyggt. Ibland satt grejerna som en keps, ibland såg det mest ut som om han landade av ren tur. Järnvilja kanske. Men på något sätt inspirerade denna halvgalne Lennie mig. Fick mig att inse att även de sämsta run upsen gick att använda, de trängsta utrymmena mellan vägg och pelare visst gick att glida igenom.

Det var först några år efter sin debut, och sitt försvinnande, som ryktena började påvisa att Lennie nog var mer än halvgalen. Det ryktades om att han hade blivit tokfrälst, slutat skata och nu istället vandrade runt på gatorna och sålde biblar. Fine, tänkte jag. Alla kan vi drabbas av religionens falska trygghet i stunder av svaghet. Han kommer strax tillbaka, tänkte jag.

Jag hade fel. Härifrån gick det bara utför för Lennie. Han slutade skata och blev kriminell. En fanatiskt kristen kriminell. Vilket jävla slöseri med talang! Här nedan kan ni se en liten dokumentär där några av Lennies gamla vänner berättar om hans liv fram till idag. Historien om Lennie börjar ungefär fyra minuter in i klippet.

Alla känner vi någon som honom. Någon som börjat som en fantastisk talang på skateboard men som, av olika anledningar, slutar som kriminell.
Jag undrar vad det är som driver dem, vad som får dem att, i mitt tycke, lämna den enda fungerande självterapin som existerar?



/ Christoffer Harborg

2 kommentarer:

  1. Fan vilken story! Komplex snubbe... Och nu fick jag äntligen tillfället att kolla hela Kalis Epicly Later'd också! Sist av alla, förmodligen :)

    SvaraRadera
  2. En sak är säker: det behövs fler original bland dagens skateboardåkare!

    SvaraRadera