onsdag 14 augusti 2013

två grejer.

Jag har två grejer att ta upp idag. Under en tid så har jag gång på gång återkommit till den eminenta skateboardfilmen life of leisure från sheep shoes. 1996. med toppendelar av bla rick mccrank, ed templeton, charlie wilkins, Mike Manzoori, med en riktig toppendel och en av dagens ämne: Frank Hirata. Vissa skatare fastnar för mig vid vissa delar. Frank Hirata är en sådan skatare, med just filmen life of leisure. Jag tycker hans del är fenomenalt bra. pink floyd lirar put me in the sky och delen bara flyter på. Frank Hirata, gammal bonesskatare. vad hände efter -98? en helmysko del i tranworlds the sixth sense. Med massa pratgrejer mitt i delen, om hans musikinstrumentsamlande osv. Men han har jag liksom bara funderat på just med life of leisure. vet inte så himla mycket om honom och var han tog vägen. tills jag stötte på detta: Goleta Skateboards
jag fick en chock. är det ett stort skämt detta eller? för det första. hemsidan. Vem skriver allt som är på sidan? jag fattar ingenting. och varför har jag inte hört något om detta innan. jo för att det startade förra året. enligt vad som sägs på hemsidan. Allt är konstigt med Goleta. kolla bara brädgrafikerna, är de en flört med svunna tider. tider innan min egen, något gräsigt som jag inte förstår?
Eric Ricks, Frankie Hill och Frank Hirata på teamet. det står att läsa att Eric ricks var den första att göra nosebluntslide på handrail. -91!

Läs detta:
Frankie is excited to contribute a little something neo-retro with a twist to the next chapter of skateboarding.
Så Frankie är sugen på lite neo-retro! vad menas här?
Att man kan köpa en Pro skate wall-hanger!! 
Men allt känns bara så himla B faktiskt. loggan tillexempel. puh, jag blir matt. kanske blev detta lite osammanhängande men hela grejen med Goleta gör mig förvirrad.
Jag går vidare. Läste intervjun med Alex Olson på Jenkemmag häromdagen. Ok. Förresten så hoppas jag att alla läser Jenkemmag.
gör det och skapa er en egen uppfattning. Rippers choice har också gjort det.
Han pratar om avhoppet från 3d skateboards och sin önskan att vara som PALACE. inget fel i det. men han snackar om att vara oberoende, samtidigt som han skatar Nike SBs. känn av den dubbelheten! jag kan inget att än att bli än mer ifrågasättande. antar att det kommer vara Nike-pengar som sponsrar hans nya independent-PALACE-liknande företag. snacka om att var original. men hans skatar bra. det gör han.

Nåt som det borde talas mer om tycker jag är brädgrafiker. ärligt. Girl och chocolate. har väl inte haft något att komma med sedan mousefilmen. så himla tråkigt när ett märke av deras rang beter sig så tråkigt.
detta ämne kommer jag aktualisera här på skiftbyte med att visa på grafiker jag gillar.
börjar med denna från PASS-PORT
bra färger, bra bakgrundshistoria med japanska barnboken osv. fin.
Puh! blev mycket i detta inlägg. ska försöka hålla mig till ett ämne per inlägg. svårt!
men tack för orden. nu är det godnatt!

9 kommentarer:

  1. tänker mycket på gullwing trucks när ja ser loggan nu.

    SvaraRadera
  2. gillar verkligen passports tryck och brädor. finns ju att köpa i sverige här för övrigt: http://store.pluspast.com/products/pass-port

    SvaraRadera
    Svar
    1. absolut, ja diggar en del av pass ports grejer. sen ska plus past ha en eloge för att de tar in både pass port, polar och hopps. men det är väldigt få företag som faktiskt jobbar med bra Graphics ändå. många kör väldigt hårt på en "Clean" grafisk design. kanske foton med någon text. eller bara blaffig text. Roger skateboards öser ju på med michael Siebens krummeluriga figurer och polar likaså. mer illustration säger jag. mer experimentlusta inom skateboardgraphics. Hoppas på att isle skateboards ska ta ut svängarna också. sen kör ju Welcome skateboards på deras sätt. finns ju så många mindre företag som vågar ta ut svängarna. ska luska lite mer ingående.

      Radera
    2. Fasiken, skulle aldrig ha gått in på Passport... nu måste man ju tvinga sig själv att inte öppna plånkan igen för dessa http://store.pluspast.com/product/new-balance-m576tpm

      Radera
    3. Köp dem Allen, det är du värd!

      Radera
  3. Bra rutet Tompa! Är själv kluven till big corporate-grejen, men i fallet Adidas är jag nog partisk. Har alltid varit svag för deras gamla grejer, Superstars, Firebirds, etc, och väljer att se det som att de investerar det gamla hiphopkapitalet i något liknande med Skateboarding-lajnen. Men som sagt, jag är färgad av personlig estetikfetischism för Den Drei Streifen och det är långt ifrån säkert att det håller för kvalificerad moralgranskning... jag bjuder på det.

    När det gäller Nike SB är det mer komplicerat. Vissa kanske anser att de har lika mycket streetkapital som Adidas, med Dunks, AW77, etc. Jag tycker Nike lutar mer åt träningskultur än streetkultur. Detta färgar av sig i approachen till skejtkulturen, närmast med tanke på Street League. Street League-Dyrdek har säkert inga problem med big corporate. DC-Dyrdek säkert inte heller. Alien-Dyrdek däremot har jag lite mer svårt att koppla ihop med allt detta. Ibland tänker jag på en gammal Tracker-part (av alla märken...) jag minns med honom och hans polare skejtandes höbalar hemma i Ohio och kommenterade detta med grav hillbilly-accent (http://www.youtube.com/watch?v=FRKpOt8xQ2Q)

    Så när Alex babblar om indy-attityd och Nike SB i samma andetag så skär det sig naturligtvis. Men jag vet... han kanske är Nike-fetischist...

    Håller med dig. Det talas alldeles för lite om graphics. Ser fram emot mer sånt i bloggen!

    Apropå Goleta... japp, det är gamla Powell-graphics. Hade en sån Frankie Hill-bräda med bulldoggen på nån gång. Goleta är tydligen namnet på nåt gammalt Powell-warehouse, om jag förstår det rätt. Ricks, Hill och Hirata försvann väl alla efter att Powell rann ut i nåt avlägset skateboardträsk i början av 90-talet? Ser ju nu att Hirata åkte rätt hyvens i Life of Leisure. Har helt missat denna. Ser ut som att han åker för Foundation där... Det ocoolaste som fanns i mitten av 90-talet var ju Powell, kanske mest accentuerat av rullen Scenic Drive där Vallely (hopplöst ohipp då) gjorde en massa boneless's till Springsteens "Johnny 99" (hittar inget klipp på detta tyvärr).



    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hopplös ocool vallely. Fast han blev cool igen på senare dar. Tänkte väl att goleta va nåt från förr. Har int sagts så mkt om det. Missat life of leisure??? Jisses, det är en fet rulle. Kolla på den bums min vän. Har förstått din adidas-fascination. Du lägger fram det bra. Ja förstår. Sen ang dyrdek. Fan. Dyrdek har nog alltid var sugen på big corporate. Alien börjar ju falla ifrån deras svunna tider. Folk droppar o så. Va hände egentligen när kalis nöp av alien o hakade på dgk??
      Tomas

      Radera
    2. Kolla Kalis Epicly. Där finns svar om Alien/DGK. Mycket bra i övrigt också!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera