torsdag 22 augusti 2013

Så mycket som har hänt. ventilering.

Så mycket som har hänt. både överhuvudtaget och på sistone. The skateboarder mag har gått i graven. Nya tiden, då folk inte köper tidningar på samma sätt som förr har skördat ännu ett offer. trodde först att den digitala varianten skulle bli kvar, men enligt denna pressrelease så verkar det som att allt ska läggas ner. och att det kommer någon jubileumsfilm bl a. jag personligen har inte köpt alltför många nummer av The skateboarder mag genom åren, men alltid uppskattat vad de gjort för skateboardåkning, för inspiration och pepp. så himla trist att det händer.
Jag har sedan jag sett detta klipp från magenta skateboards börjat fundera mer på den speciella form av skateboardåkning som verkar originell för japan. 

Detta är en snubbe som heter Gou Miyagi. kanske lite väl knäpp del stundtals. Men fortfarande street tycker jag. inte för mycket hitta-på-o-va-knasig-skate, utan faktiskt något nytänkande, lite avantgarde-skate kanske. Delen verkar vara från 2008. undrar hur han skatar idag. mer japansk avantgarde-skate kommer. 

Som denna. Mizusawa. från filmen color communications 2012. ser lite ut som en blandning av Jason dill och chad muska. Original. Ett ämne som Johan kommer tala mer om här på bloggen senare. Han sa såhär:
Ja, det är för få original i dagens skating, den saken är klar. Laban Pheidas, Simon Woodstock, Jason Dill och gudfadern Gonz är bara några som gått sin egen väg genom åren. Men nu är det väldigt strömlinjeformat...
Vi babblade lite och jag kom på Fred Gall som ett tvättäkta skateoriginal! Han har ju sitt märke Domestic clothing som jenkem mag gjort ett reportage om.
Han verkar alltid ha gått sin egen väg. Och alltid älskat skateboardåkning.
Vad mer hade jag att ta upp. Jo språkat lite med rippers choice ang Alex olsons nya märke. blev lite uppläxad vilket nog var bra för mig. vet inte riktigt hur jag ska stå här. men bekymrad över storföretagens inverkan, påverkan och försök att ta över skateboardindustrin känns oroväckande. detta med min undran om hur AO ska finansiera sin nya satsning. med tanke på att han kör för NIKE. Slangsohn på rippers choice skrev till mig såhär:

@tomas Ja det är ett dilemma med storföretagen. Det viktiga är ju inte att alla företag drivs utav skateboardåkare, då det är bevisat att folk som åker/har åkt skateboard kan vara precis lika dumma i huvudet som vilken “suit” som helst. Det viktiga enligt mig är att man gör något fullhjärtat som återspeglar en passion för skateboardåkning. Tyvärr finns det en hel del storföretag som utnyttjar skateboardåkare för att skapa ett legitimt rykte i en viss målgrupp (tonåringar) och tjäna pengar på dom enligt storföretagsmodellen. Förstår även att det som åkare kan vara svårt att tacka nej till massa pengar, men tycker det är intressant att se dagens revolution bland brädmärken vilket ser ut att leda till två typer av skateboardåkare framöver: Skateboardåkare som ser det som en atletisk karriär och gör sina val därefter vs. kulturella skateboardåkare som ser det mer som en sorts konst som inte bör bedömas utan snarare betraktas individuellt då det går att utrycka på oändligt många sätt. Angående Palace tror jag det startades av snubbarna som driver/drev SlamCitySkates i London.
 Bra rutet Slangsohn!
Min oro håller i sig. Och Palace gjorde sin collabo med reebok så... o det verkar ju som en bra grej. samarbeten brukar ju löna sig.. Men palace. Supporta dem!!! kolla in denna lilla intervju med grundaren Lev Tanju. Bra snubbe!
Slutligen så tänkte jag ta upp graphics igen. Johan tipsade om denna. jag som skriver ner Girls graphics fick en liten känga då de gjort denna fina med Poler

Fast det är ju mest att Poler har en schysst stil. sen hittade jag dessa från Alien Workshop. tillsammans med den isländske konstnären, sin fang. kanske inte absoluta favoriten. men ändå något annorlunda samarbete.
Alien är ju också ett märke som vad det känns, börjar tappa lite mark. många verkar sluta. och nya tar över, som kanske inte alla andas den alien workshop luft som jag tänker mig den. men kul samarbete iaf. Sen ser jag att de också nyligen gjort brädor med keith harring och Andy warhol. tråkiga!
Sen till sist så vill jag passa på att propsa för min vän Manders brädserie för håll i er nu... FLIP SKATEBOARDS!!!!! fatta va grymt. Superkul Mander. kolla in hans grejer här
Så. säkert väldigt mycket mer jag undrar. som tex run the gun
hade inte tänkt länka till the berrics men detta. inbjudna skatare får 24 h i parken till att skapa ett 60 s långt åk. sen får allmänheten rösta på sin favorit. vilka sjuka åk det kommer bli.  kolla för mer info. gillar samtidigt som jag inte gillar. gillar för att det ändå är sjukt va de är kapabla till. ogillar då det är en väldigt konstig tävlingsform. tycker såklart mer om den hederliga. men nog om det. tack för mig. god skate!

1 kommentar:

  1. Mycket trevliga Flip-plankor må jag säga!

    Skateboardgraphics är ett intressant ämne, ska forska lite i detta...

    Finns som sagt mycket skit där ute, där man inte lagt ner nåt jobb alls, men ändå tar betalt som om det var nån som skulle få betalt för arbetet med trycket. Bra exempel på detta:
    http://www.hollywood.se/arrows-standard-grey-8-0/p/31156
    (Har de gjort denna i Word eller? När kommer första ClipArt-brädan?)

    Dock finfina grejer från samma märke:
    http://stereosoundagency.kr/front/php/product.php?product_no=246&main_cate_no=36&display_group=1

    och...

    http://www.radcollector.com/news/wp-content/uploads/2013/03/click-35.jpeg

    Att blanda och ge verkar vara ett vinnande koncept (?)

    Men bara för att man vill sälja teambrädor behöver de väl inte se ut som att IT-avdelningen på Länsstyrelsen har designat dem..?

    Nej, framför mer kompetenta graphics i framtiden! Det är ju en väsentlig del av brädkulturen, för fasiken!

    SvaraRadera